اتصال «سما کارت» توان‌خواهان به خدمات تپسی؛ گام تازه در اجرای تبصره دو ماده پنج قانون حمایت از معلولان

نرگس ژیان‌عابد معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی از اتصال سامانه پرداخت سماکارت‌های توان‌خواهان به بستر حمل‌ونقل هوشمند تپسی خبر داد و گفت: با عملیاتی‌ شدن این طرح، افراد دارای معلولیت شدید می‌توانند سفرهای شهری خود را از طریق اپلیکیشن «تاپ» و خودروهای «تپسی» انجام دهند و سهم هزینه تردد خود را مطابق سازوکار حمایتی تعریف‌شده در سماکارت پرداخت کنند. معاون امور توان‌بخشی خراسان رضوی اتصال سماکارت به خدمات سفر هوشمند تپسی را آغاز دوره‌ای تازه از عدالت حمل‌ونقل شهری برای توان‌خواهان دانست و افزود: هماهنگی‌های لازم برای اتصال سایر سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند از جمله «اسنپ» نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این ابتکار در راستای اجرای تبصره دو ماده پنج قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و با هدف تسهیل ایاب‌وذهاب ایمن، هوشمند و برابر برای توان‌خواهان به مرحله اجرا رسیده است. از ابتدای سال ۱۴۰۳، در نوبت نخست حدود ۱۰‌هزار و ۵۰۰ سماکارت در استان توزیع شد و هم‌اکنون نیز ۵‌هزار و ۵۶۰ کارت دیگر در مرحله دوم توزیع قرار دارد.
ژیان‌عابد در تشریح روند اجرای طرح تصریح کرد: فرایند افتتاح حساب و صدور سماکارت بدون نیاز به حضور مددجویان در بانک، از طریق مراکز مثبت زندگی و سامانه «تاپ» انجام می‌شود.
به گفته معاون امور توان‌بخشی استان، در مرحله اول صدور کارت‌ها، جامعه هدف شامل افراد دارای معلولیت شدید جسمی، بینایی و شنوایی در گروه سنی 18 تا 47  سال بوده و در مرحله دوم، صدور کارت برای افراد بالای 47 سال و کسانی که پیش‌تر واجد شرایط دریافت شناخته شده اما کارتشان صادر نشده بود، در حال انجام است.
ژیان‌عابد همچنین یادآور شد اطلاعات مددجویان براساس داده‌های ثبت‌شده در سامانه ارمغان هر 6 ماه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود و صدور سماکارت‌ها بر پایه این داده‌های جدید صورت می‌گیرد تا هیچ فرد واجد شرایطی از چرخه حمایت خارج نشود.

او تأکید کرد در صورت عدم دریافت ابلاغ رسمی، مددجویان منتظر اطلاع‌رسانی مراکز باشند و از مراجعه مستقیم به بانک‌ها یا دفاتر دیگر خودداری کنند. 

کد خبر 156098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد